Franczyza, czyli jak założyć Mc Donald`s

Bogata historia, pewne zyski, rozpoznawalna marka i orientacja na klienta. Brzmi zachęcająco? Tak właśnie może wyglądać Twoja wielka przygoda z siecią restauracji McDonald’s. W tym artykule poznasz podstawowe informacje o sieci, zasady jej działania i wymogi dla nowych franczyznobiorców.

Informacje o sieci McDonald's.
McDonald’s jest największą na świecie siecią restauracji „fast food”. Dysponuje ponad 32 tys. barów szybkiej obsługi w 118 krajach na całym świecie, w tym także w Polsce. Firma skupia w sobie również inne znane marki np.: Aroma Café, Donatos Pizza, oraz Boston Market. W 2007 zysk netto organizacji osiągnął 3,9 mld. USD, a to wszystko dzięki wysokiej jakości produktów oraz obsługi. Najważniejszymi produktami sprzedawanymi w restauracjach są:   hamburgery, cheeseburgery, frytki, Coca-Cola, lody, koktajle mleczne, kanapki z kurczakiem, wieprzowiną i rybą, kawa, herbata.

System funkcjonowania sieci McDonald's.
Ponad połowa wszystkich restauracji McDonald’s jest prowadzona na zasadach franczyzy. W Polsce umowy te można zawierać tylko i wyłącznie z McDonald’s Polska. Umowa franczyzy zawierana jest na około 20 lat ( na każdą restaurację osobno ). Franczyzobiorca otrzymuje nową już funkcjonującą restaurację pod warunkiem, że odbędzie odpowiednie szkolenia prowadzone przez członków organizacji, zaakceptuje ofertę proponowaną przez sieć McDonald's, podpisze umowę franczyzy oraz zapłaci na rzecz McDonald's przewidzianą w umowie kwotę. Istnieją również restrykcje dotyczące pieniędzy, które inwestuje franczyzobiorca. Nie mogą one być obciążone jakimikolwiek roszczeniami ( kredytami bankowymi oraz hipotecznymi, pożyczkami prywatnymi, pieniędzmi pochodzącymi z zastawu majątku własnego ). W umowie franczyzy zawarta jest również klauzula mówiąca o tym, iż lokal nie może zostać odkupiony, oznacza to nic innego jak tylko to, że franczyzobiorca korzysta zawsze z lokalu należącego do sieci McDonald's, za co oczywiście musi płacić. Lokal należy utrzymywać w jak najlepszym stanie przez okres trwania  umowy.

Kto może uzyskać franczyze?
Osoba, z która McDonald's chciałby podpisać umowę, powinna posiadać odpowiednie cechy charakteru, takie jak przedsiębiorczość, ambicja ( zorientowanie na sukces ) oraz zdolności przywódcze.  Sieć wymaga również pełnego zaangażowania od swoich franczyzobiorców,  chęci brania udziału w programach szkoleniowych, oraz bieżącego zarządzania restauracją.  O umowę mogą starać się tylko osoby fizyczne ( wyjątek stanowią jednoosobowe spółki z o.o.). Osoby te powinny radzić sobie z zarządzaniem dużą grupa pracowników. Dużym atutem jest również doświadczenie w prowadzeniu własnej działalności gospodarczej. Jednak najważniejszym wymogiem organizacji jest możliwość sprostania warunkom finansowym ( związanym z inwestycją w restaurację ).

Co otrzymamy podpisując umowę franczyzy?

1) sprawdzony pomysł
Jedną z podstawowych korzyści jakie otrzymamy po podpisaniu umowy franczyzy jest uzyskanie know-how firmy, czyli wszystkich wytycznych jak taki biznes należy prowadzić ( otoczenie zewnętrzne firmy ) oraz informacji o tym jak nasza organizacja powinna funkcjonować ( system działania wewnątrz firmy ).

2) znana marka
Wskaźnik niewspomaganej rozpoznawalności marki McDonald’s w Polsce wynosi 90%, oznacza to, że na 100 polaków tylko 10 nigdy nie spotkało się z tą marką.

3) większa wiarygodność w oczach klientów
Większa wiarygodność wynika bezpośrednio z faktu długoletniej tradycji sieci oraz dobrych stosunków z klientem. Nawet nowo otwarty lokal w oczach klienta cieszy się dużym zaufaniem ( jeśli chodzi o jakość produktów i obsługi ).

4) regularne dostawy surowców
Dostawcy to jeden z trzech, obok samej korporacji i jej franczyzobiorców, głównych filarów marki. Warunki umów z dostawcami są dużo korzystniejsze, ponieważ są one negocjowane dla całej sieci.

5) ciągłe doskonalenie i rozwój systemu działania
Wraz ze zmieniającymi się wymaganiami rynkowymi, zmieniają się, także tendencje nabywcze klientów, dlatego też McDonalds jest organizacją, która cały czas inwestuje duże pieniądze w swój rozwój, a także w rozwój swojego systemu funkcjonowania.

6) pomoc ze strony franczyzodawcy
Franczyzodawca w tym przypadku powinien zapewnić biorcom licencji osiągnięcie takiego samego sukcesu, jaki osiągają inne jego lokale ( oczywiście na tyle na ile jest to możliwe ), dlatego teżMcDonalds Polska zapewnia stałe konsultacje i pomoc w prowadzeniu własnej restauracji, umożliwia także wsparcie w zakresie public relations. „Organizację matkę” można również prosić o fachową analizę wyników finansowych restauracji, oraz o identyfikację możliwości poprawy zysku.

7) korzyści z działań reklamowych i promocyjnych na skale międzynarodową,
Franczyzobiorca jest częścią dużej kampanii marketingowej przygotowanej przez profesjonalne agencję, na którą samodzielnie nie byłoby go stać, bądź byłaby nieopłacalna.

Jak wygląda inwestycja?
Inwestorami po podpisaniu umowy franczyzy jest zarówno franczyzodawca jak i franczyzobiorca. McDonalds inwestuje w zakup lub dzierżawę nieruchomości, natomiast biorca licencji w wyposażenie lokalu. Koszty te są uzależnione od wielkości restauracji.
Restauracja powinna być zaopatrzona w tak zwaną drobnicę ( rzeczy drobne, oraz umeblowanie ), a także w sprzęt gastronomiczny.

Do  drobnicy zaliczamy:
- kubeczki, rurki do napoi, serwetki,
- sztućce, noże, wyposażenie kuchenne ze stali nierdzewnej,
- obrusy, krzesła, stoły, dekoracje,
- zakup urządzeń do odtwarzania muzyki 
- stworzenie placu zabaw dla dzieci,
- umeblowanie kącika rodzinnego,
- wyposażenie toalet,
- kasy fiskalne, itd.

sprzęt gastronomiczny stanowi:
- lodówki, zamrażarki,
- komory chłodnicze i mroźnicze,
- kostkarki, maszyny do produkcji deserów,
- maszyny do nalewania napojów,
- frytkownica, grill, toster,
- kuchenki do podgrzewania,
- przygotowanie linii obsługi dla klientów w samochodach, itd.

Dodatkowe opłaty:
- opłata licencyjna, która wynosi około 130 000 zł. przy zawarciu umowy franczyzy. ( kwota ta jest uzależniona od kursu USD )
- oraz kaucja gwarancyjna, która wynosi około 45 000 zł. ( kwota ta jest uzależniona od kursu USD ) i nie podlega zwrotowi.

Minimalną kwotę pieniędzy jaką musi posiadać biorca, aby podpisać umowę z McDonalds Polska wynosi 500 000zł.

Do wydatków jakie będziemy ponosić w związku z prowadzeniem restauracji McDonalds musimy doliczyć:
- opłaty miesięczne ( takie jakie wynegocjujemy z franczyzodawcą ),
- opłaty za korzystanie z lokalu, (uzależnione od miejsca, w którym się znajduje oraz od jego wielkości, zazwyczaj kilkanaście procent od sprzedaży ),
- opłatę licencyjną wynoszącą 5% od sprzedaży dla każdej restauracji,
- opłatę marketingową w wysokości 4,5% od sprzedaży, w której skład wchodzą koszty krajowych akcji promocyjnych.

A gdzie zysk?
Cały zysk jaki uda nam się wygenerować nie podlega już podziałowi i w całości stanowi własność franczyzobiorcy. Jest on uzależniony przede wszystkim od naszych zdolności przywódczych oraz przedsiębiorczości. Nie da się jednoznacznie określić ile zysku generuje restauracja miesięcznie, ponieważ zależy to od wielu czynników.

A zatem...
McDonald jest jedna z nielicznych marek, która ma przywództwo w prawie każdym kraju na świecie. Organizacja rozpoczynała posiadając jedną restaurację w stanach zjednoczonych w 1955 roku a dziś jest ich ponad 32 tysiące w 118 krajach ( w dużej mierze dzięki rozwojowi sieci na podstawie umowy franczyzy ). Swoje potrawy serwują dla blisko 40 milionów ludzi każdego dnia, co czyni McDonalds największą siecią restauracyjna na świecie.
Niestety nie każdy może prowadzić restaurację McDonalds na podstawie umowy franczyzy. Organizacja wymaga od swoich franczyzobiorców cech takich jak przedsiębiorczość, zaangażowanie oraz zdolności przywódcze. Jest to spowodowane tym, iż każda restauracja zatrudnia przeciętnie 50 osób i serwuje posiłki dla około pół miliona klientów rocznie. 
Umowa z siecią zawierana jest na około 20 lat. Przez ten okres należy dbać o lokal oraz uiszczać odpowiednie opłaty takie jak: opłaty miesięczne, opłaty za korzystanie z lokalu, licencyjne oraz marketingowe. Dlatego też jednoznacznie możemy stwierdzić, że jest to bardzo dobry i pewny biznes, ale niestety nie dla każdego.

7 komentarzy:

mela002 pisze...

Franczyza to świetny pomysł na biznes! Zdecydowaliśmy się wspólnie z mężem na franczyzę Lucart i jesteśmy zachwyceni. Zdecydowaliśmy się właśnie na nich, ponieważ oferowali najlepsze warunki na sam początek, a jak wiadomo, na początku zawsze jest najtrudniej.

Mr. Nobody pisze...
Ten komentarz został usunięty przez autora.
Paweł_K pisze...

McDonald to całkiem niezły pomysł na biznes… W wyposażeniu takiego lokalu z pewnością sprawdziły by się komory chłodnicze od https://www.mrpro.pl/produkty/komory-chlodnicze.html. To doskonałe rozwiązanie dla każdego francyzobiorcy!

Franczyza sklep pisze...

Założenie własnego McDonalda to skomplikowana sprawa, ale na pewno dochodowa jeżeli jest w dobrym miejscu.

Sklepy franczyzowe pisze...

Jestem ciekawy, jakie są procesy, aby otworzyć wałacny MC

Franczyza pisze...

Otworzenie sklepu znanej marki zawsze będzie dochodowym biznesem, jeżeli jest umieszczony w dobrej lokalizacji.

Maszyny do kuchni pisze...

Myślę, że łatwiej otworzyć franczyzę niż lokal gastronomiczny od zera. Przy franczyzie zapewniana jest nie tylko znana już marka, ale też wszystkie kwestie marketingowe oraz wyposażenie lokalu. Nie każdy jednak może chcieć prowadzić gastronomię zgodnie z zasadami kogoś innego.

Prześlij komentarz